50 benamingen voor suiker

Op zaterdag 7 Maart was er bij Kassa een leuke uitzending over verborgen suikers in producten. Anne Marie Reuzenaar ging hierbij in de supermarkt allerlei producten bij langs om te vertellen hoe het zat met de toegevoegde suikers.

Voor degene die deze uitzending willen zien, hierbij de link: https://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/waar-zitten-overal-verborgen-suikers-in/speel/1/

Door de ingrediëntenlijst van het desbetreffende product te bekijken, kunnen we lezen wat er allemaal is toegevoegd. Maar ‘suiker’ staat meestal niet als ‘suiker’ beschreven in de ingrediëntenlijst. Anne Marie heeft een lijst opgesteld met 50 andere benamingen voor suiker:

Appelstroop, Basterdsuiker, Bruine(biet)suiker, Chicoreifructose, Dextrose, Druivensapconcentraat, Druivensuiker, Fructose, Fructose-invertsuikersiroop, Galactose, Gebrande suiker, Geconcentreerd vruchtensap, Gekarameliseerde suikerstroop, Geleisuiker, Glucose, Glucosefructosesiroop of  HFCS (high fructose corn syrup), Glucosesiroop, Honing, Invertsuiker, Invertsuikersiroop, Kandij, Kaneelsuiker, Karamel, Kandijsuiker, Kandijstroop, Keukenstroop, Kristalsuiker, Lactose, Maisfructose, Maïsstroop, Maltodextrine, Maltose, Melassestroop, Melkpoeder, Melksuiker, Moutextract, Pannenkooekenstroop, Poedersuiker, Rietsuiker, Rietsuikerstroop, Sacharose, Siroop, Sucrose, Suikerstroop, Tafelsuiker, Tarwe-glucosestroop, Vanillesuiker, Vruchtensapconcentraat, Vruchtensuiker, Witte suiker.

Anne Marie Reuzenaar: “Wat je zelf kunt doen? Kijk voortaan goed op het etiket of één van deze 50 tinten suiker erin zitten (en als dat zo is, laat het dan staan)Het alternatief? Écht eten! Eten waaraan niet is geknutseld, dat rijk aan smaak is en volop voedingsstoffen bevat. En wil je iets zoets? Gebruik dan rijpe vruchten (of gedroogde) met natuurlijke suikers die lekker veel vitaminen, mineralen en vezels bevatten. Wil je zelf uitrekenen hoeveel suikerklontjes er in een product zitten? Kijk dan op de voedingswaardetabel van het product bij ‘waarvan suikers’ en deel dit door vier. Zo weet je meer en kun je bewuster kiezen om een product wel of niet te kopen.”

De hele blog lezen? Kijk dan op de site van Anne Marie Reuzenaar: https://www.annemariereuzenaar.nl/vijftig-tinten-suiker/

 

Suiker

Suiker, je leest en hoort er zoveel over. Maar wat is het nu eigenlijk?suiker_4

Suiker is een verzamelnaam voor een groep koolhydraten.  Andere namen voor koolhydraten zijn sachariden of suikers. Vooral de benaming ‘suikers‘ is vrij verwarrend omdat er een groot verschil bestaat tussen ongeraffineerde suikers(de onbewerkte suikers die meestal worden aangeduid met “koolhydraten”) en de geraffineerde kristalsuiker of rietsuiker die in de volksmond suiker worden genoemd  (dat zijn de bewerkte suikers). Suiker heeft ook nog eens heel veel  verschillende benamingen. Veelal als je een etiket van een product leest, zit er toch suiker in ook al staat er geen “suiker” op. Dit komt omdat fabrikanten dan een andere benaming gebruiken.

Er zijn 2 verschillende vormen te onderscheiden. De suiker die door de fabrikant wordt toegevoegd aan producten of de suikers die van nature in een product aanwezig zijn. Denk hierbij aan fruit, groente, zuivelproducten.

Niet iedereen verstaat hier hetzelfde onder. Onderstaande definitie is zoals deze door Wageningen University is vastgesteld: “Dit houdt in dat alle suiker, honing, siroop en stroop die toegevoegd worden tijdens de productie en bereiding van voedingsmiddelen, ‘toegevoegde suikers’ worden genoemd. Suikers die van nature voorkomen in onbewerkte producten (bijvoorbeeld in fruit, groente, sappen, melk) vallen niet onder deze term.”

Hieronder de meest voorkomende benamingen voor suiker:

– Sacharose. De suiker zoals die in de winkel te koop is (chemische naam voor suiker). Deze suiker wordt ook wel tafelsuiker of kristalsuiker genoemd. (riet- of bietsuiker)macro--klontje-suiker--suiker--zoet_375983

-Glucose ( =druivensuiker, de natuurlijke vorm D-glucose wordt ook wel dextrose genoemd.)

-Fructose (=vruchtensuiker)

-Glucose-fructosestroop ( -High Fructose Corn Syrop. Deze vorm van suiker wordt verkregen uit mais. Door de term vruchtensuiker klinkt het natuurlijker en gezonder dan gewone suiker maar dat is het helaas niet.)

-Lactose (=melksuiker, deze zit in melk en melkproducten)

-galactose (= een onderdeel van lactose. Galactose wordt in het lichaam omgezet in glucose.)

-Maltose (moutsuiker, bekend als bestanddeel van bier)