Afvallen het goede voornemen?!?

 

Afvallen en voornemens?

De afgelopen dagen zie ik weer veel berichten op mijn prive facebook voorbij komen van mensen die willen afvallen. De feestdagen zitten er weer op en het nieuwe jaar is weer begonnen. Iedereen is weer in de ‘gewone’ modus en dan komen de voornemens. Elk jaar toch vrij hetzelfde maar ook heel jammer. Ieder jaar starten er weer vele mensen bij het begin van het jaar met afvalperikelen. Nieuwe dieetboeken worden massaal aangeschaft, abonnementen bij de sportschool worden gretig in afgesloten. Dieetboeken waar precies wordt beschreven wat en hoeveel je per dag moet eten en op welke tijden dit dient te gebeuren. Op een presenteerblaadje wordt het voorgeschoteld, zo hoef je er niet bij na te denken wat je eet en waarom. En aan het einde van de dag mag je blij zijn dat je 1000 kcal binnen hebt.  Op 1 manier afvallen voor al die mensen die dit volgen. Zonder ook maar iets te weten wat hun BMR, BMI, vetpercentage of wat dan ook is. Of je nu veel beweegt of de hele dag binnen zit. Iedereen volgt hetzelfde dieet.  1 ding is zeker, afvallen doe je zeker. De eerste weken vliegen de kilo’s je bijna letterlijk om de oren. Dat motiveert om door te gaan. De meeste haken daarna al vrij snel af. Weer een ander gaat nog een paar maanden door.

En dan is na een aantal maanden het dieetboek uit!

Tja en dan…. Je kunt weer helemaal opnieuw met het boek beginnen of het boek verdwijnt in de boekenkast. Bij de meesten is het ideale gewicht toch bereikt dus klaar zou je zeggen. Maarja als je elke dag gewend bent om je hele eetschema op een lijstje gepresenteerd te krijgen is dat toch wel even wennen. De zomer breekt aan. De meesten vallen gauw terug in hun “oude” eetpatroon. Tegen de tijd dat de nazomer is aangebroken, zitten de eerste kilo’s er al weer bij. De maanden erna volgen er nog meer kilo’s. En dan breekt de drukke decembermaand weer aan. En voor je het weet begint het nieuwe jaar alweer!

Een jaar later…

Precies een jaar later start je weer met hetzelfde gewicht (misschien meer of minder dat kan ook) als een jaar terug. Juistum, tijd voor nieuwe voornemens: Afvallen! En daar ga je weer, het cirkeltje rond. Sommige mensen gaan zo door, jaar in jaar uit. Dit is zo zonde! Het is tijd om te stoppen met diëten. Als je echt blijvend gewicht wilt verliezen zul je je leefstijl moeten aanpassen. Inzicht leren krijgen in je eetpatroon. In het hoe, wat en waarom je eet. Terug naar voeden, ipv vullen. En dat staat helaas niet in de dieetboeken….  Daarom: Afvallen het goede voornemen?

Daarom: Diëten is  UIT, je leefstijl veranderen is IN!

Hulp nodig? Graag help ik jou hierbij!

wat is suiker

Wat is suiker? Je leest en hoort er altijd van alles over. Maar wat is suiker nu eigenlijk?

Suiker, Je leest en hoort er altijd van alles over. Maar wat is suiker nu eigenlijk? Hoe kun je het herkennen en hoe zorg je ervoor dat je niet teveel binnenkrijgt?

Wat is suiker?

Suiker is een verzamelnaam voor een groep koolhydraten. Suiker een koolhydraat met een zoete smaak. Andere benamingen  voor koolhydraten zijn sachariden of suikers. Vooral de benaming ‘suikers‘ zorgt vaak voor verwarring. Dit komt omdat er namelijk een groot verschil bestaat tussen ongeraffineerde suikers (de onbewerkte suikers die meestal worden aangeduid met “koolhydraten”) en de geraffineerde kristalsuiker of rietsuiker die wij in de volksmond suiker noemen  (dit zijn dus de bewerkte suikers).

De benamingen voor suiker

Suiker heeft ook nog eens heel veel  verschillende benamingen. Dit is vooraal voor fabrikanten erg handig. Als je een etiket van een product leest,  kan het zo zijn dat er toch suiker aan het product is toegevoegd, ook al staat het woord “suiker” niet op het etiket. Dit komt omdat fabrikanten dan een andere benaming voor het woord suiker gebruiken.

Er zijn 2 verschillende vormen te onderscheiden. De suiker die door de fabrikant wordt toegevoegd aan producten of de suikers die van nature in een product aanwezig zijn. Denk hierbij aan fruit, groente, zuivelproducten.

Niet iedereen verstaat hier hetzelfde onder. Onderstaande definitie van suiker is zoals deze door Wageningen University is vastgesteld: “Dit houdt in dat alle suiker, honing, siroop en stroop die toegevoegd worden tijdens de productie en bereiding van voedingsmiddelen, ‘toegevoegde suikers’ worden genoemd. Suikers die van nature voorkomen in onbewerkte producten (bijvoorbeeld in fruit, groente, melk) vallen niet onder deze term.”

Inmiddels zijn er wel meer dan 50 verschillende benamingen voor suiker. Hierbij een lijstje van de meest gebruikte:

  • Sacharose. De suiker zoals die in de winkel te koop is (chemische naam voor suiker). Deze suiker wordt ook wel tafelsuiker of kristalsuiker genoemd. ( riet- of bietsuiker)

macro--klontje-suiker--suiker--zoet_375983

  • Glucose ( =druivensuiker, de natuurlijke vorm D-glucose wordt ook wel dextrose genoemd.)
  • Fructose (=vruchtensuiker) oftewel fruitsuikers. Deze suiker is van nature aanwezig in fruit.
  • Glucose-fructosestroop ( -High Fructose Corn Syrop. Deze vorm van suiker wordt verkregen uit mais. Door de term vruchtensuiker klinkt het natuurlijker en gezonder dan gewone suiker maar dat is het helaas niet.)
  • Lactose (=melksuiker, deze zit in melk en melkproducten)
  • galactose (= een onderdeel van lactose. Galactose wordt in het lichaam omgezet in glucose.)
  • Maltose (moutsuiker, bekend als bestanddeel van bier)

Suiker is suiker

Suiker is suiker. Het lichaam maakt geen onderscheid tussen de verschillende soorten suiker die er bestaan. Dus als je nu honing in je thee doet, of een suikerklontje de verwerking van suiker is hetzelfde. Fruit kun je beter in zijn geheel eten.  Naast suikers zitten er in fruit ook belangrijke vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Door de vezels in het fruit zal de fructose (fruitsuikers) minder pieken in je suikerspiegel veroorzaken. In fruit zitten langzame koolhydraten die gezonder zijn dan de snelle koolhydraten die in frisdrank, snoep en koek zitten. Dit wordt anders als je fruit verwerkt tot sap. Bijv. appelsap of sinaasappelsap. De vezels verdwijnen hierdoor en je hebt vaak meerdere appels/sinaasappels nodig om een glas sap te maken.

Hoe kun je suiker herkennen?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suiker is vastgesteld op 6 suikerklontjes. Veel mensen schatten hun eigen suikerinname vaak te laag in. Ongemerkt krijg je dagelijks heel wat suiker binnen. Fabrikanten hebben suiker namelijk overal in hun producten verstopt. Zelfs in producten waarin je dit niet zo verwacht. Om er achter te komen hoeveel suiker een product bevat, kun je het beste het etiket lezen.  Suiker zit verstopt in allerlei producten zoals: pastasaus, kant en klaar sausjes, groente in pot, vleeswaren, vla, vruchtenyoghurt, enz.

Meer weten over suiker?

Suikervrijer leven kun je leren. Ria Kamelle is auteur van het boek 20 dagen suikervrij leven. Tijdens deze 20 dagen cursus neemt ze je mee in de wereld van een suikervrije leefstijl. Naast alle extra’s zoals boodschappenlijstjes, dagmenu’s en recepten leer jij van alles over suiker en waarom je  geraffineerde suikers beter kunt mijden.cursus 20 dagen suikervrij